09 February 2023

ONVZ en Appronto tillen applicaties en ontwikkelomgeving naar een hoger niveau

ONVZ, dé Eersteklas Zorgverzekeraar, is afhankelijk van goede software voor het regelen van alle verzekeringsprocessen. ONVZ had de wens om de benodigde portalen snel te kunnen bouwen en wilden hun bestaande omgevingen gebruiksvriendelijker maken.  
 
Met name in de piekperiode tegen het einde van het jaar, wanneer veel mensen hun bestaande zorgverzekering verlengen of een nieuwe afsluiten, is snelheid en gebruiksvriendelijkheid van belang. Samen met Appronto en met behulp van Mendix-technologie, verbeterde ONVZ het Business-to-Business-portaal voor collectiviteiten en tussenpersonen, zodat werkgevers en verzekeringsadviseurs veel meer zelf kunnen doen. 

De uitdagingen: meer snelheid en minder afhankelijkheid

In de piekperiode, voor zorgverzekeraars aan het einde van het jaar, gaan veel mensen op zoek naar een nieuwe zorgverzekering. Op het gebied van software, websites en portalen wilde ONVZ een versnelling teweeg brengen in het ontwikkelen en bouwen van de benodigde systemen en portalen en de afhankelijkheid van derde partijen hierbij sterk verminderen. Daarbij wilde ONVZ een slag maken om de portalen gebruiksvriendelijker te maken. De wens van ONVZ? Zelf in staat zijn om sneller software te ontwikkelen en ervoor zorgen dat onder andere collectiviteiten en verzekeringsadviseurs zelfstandig meer digitale zaken kunnen regelen in de portalen van ONVZ.

De realisatie

De wens om met behulp van low-code de bovengenoemde uitdagingen te tackelen, bracht ONVZ in contact met Mendix-expert Appronto. De eerste gezamenlijke stap was het verbeteren van het b2b-portaal voor collectiviteiten en verzekeringsadviseursin het verzekeringsproces.  
 
Het opnieuw opbouwen van het portaal met Mendix en het toevoegen van een integratielaag tussen Mendix en de backoffice, zorgen ervoor dat collectiviteiten en verzekeringsadviseur van ONVZ nu veel meer zelf kunnen doen. Denk bijvoorbeeld aan belangrijke taken als nieuwe polissen aanvragen, contactpersonen invoeren en bedrijfsgegevens aanpassen. Collectiviteiten en verzekeringsadviseurs kunnen hun eigen data zien in het bronsysteem en mutaties uitvoeren. Het b2b-portaal is de eerste in een reeks van meerdere portalen en applicaties die worden geoptimaliseerd. Ook gaan Appronto en ONVZ in de toekomst mobile-native applicaties ontwikkelen. 
 
Aan de ontwikkelkant zijn er mooie verbeteringen gerealiseerd. Zo is het uitrollen en releasen van nieuwe features inmiddels helemaal geautomatiseerd. Een efficiënt proces zorgt ervoor dat het maken van back-ups, maar ook het testen en in productie brengen van features, een stuk sneller en makkelijker gaat. 

Jan-Dirk Rundervoort, Leveranciersmanager: “Eersteklas samenwerking”.

Wat levert het op?

De resultaten na de livegang mogen er zijn. Verzekeringsadviseurs en collectiviteiten zijn zelf in staat veel meer zelf te regelen en zijn minder tijd kwijt om aan te kloppen voor vragen of hulp. De medewerkers van ONVZ houden daarmee meer tijd over voor persoonlijke dienstverlening en om écht het verschil te maken bij bijvoorbeeld de meer complexe zorgvragen. 
 
Appronto heeft de developers van ONVZ gelijk meegenomen in het bouw- en ontwikkelproces en intern opgeleid. Hierdoor kan ONVZ nu zelfstandig alle benodigde applicaties en portalen bouwen en beheren.

Multidisciplinair team

ONVZ en Appronto werken met multidisciplinaire teams met collega’s van beide organisaties. “Dat gaat heel goed en prettig”, vindt Martin de Heer, Mendix Lead Developer bij Appronto. “We hebben echt allemaal het gevoel dat we deel uitmaken van één team en vergeten waar iedereen vandaan komt. Iedereen kan bij de onderdelen die nodig zijn om het werk uit te voeren en deelt hetzelfde doel. Dat is enorm belangrijk voor de samenwerking.” 
 
Het teamgevoel en de gebundelde kennis helpen ook om obstakels snel uit de weg te ruimen. “Zo moesten we bij het vinden van een oplossing voor e-herkenning tijdens het project wat omdenken en bijsturen. We kwamen uiteindelijk uit bij een andere partij dan we aanvankelijk voor ogen hadden, wat wel wat extra werk met zich meebracht. Maar door samen de schouders eronder te zetten, hebben we dat uiteindelijk kunnen oplossen”, aldus Martin.

Over ONVZ

Iedereen heeft recht op toegang tot goede zorg. Bij ONVZ geloven ze erin dat verzekerden hun eigen zorgkeuzes moeten kunnen maken. ONVZ doet daar als eersteklas zorgverzekeraar alles aan. Ze ondersteunen verzekerden met preventie, want iedereen blijft natuurlijk het liefst fysiek en mentaal gezond. Als zorg nodig is, bieden zij ruime dekkingen en wijzen zij verzekerden de weg naar uitstekende keuzes in zorg en gezondheid. Met excellente service en persoonlijke aandacht. En ruimte om zelf te kiezen, want eigen regie voor onze verzekerden vinden zij heel belangrijk. 
 
De zorgconsulenten van ONVZ zoeken uit bij welke zorgaanbieder je terechtkunt voor een consult of specifieke behandeling, maar helpen je ook om te bepalen welk ziekenhuis optimaal aansluit bij een behandeling. Persoonlijk advies, optimale keuzevrijheid en ruime vergoedingen: dat is waar ONVZ voor staat. 

 

CTA (52)