Hoewel de samenwerking tussen MainPlus Schadeherstel en Appronto nog jong is zijn beide partijen al goed op elkaar ingespeeld. “We werken pas een paar maanden samen, maar hebben het gevoel dat we elkaar al veel langer kennen”, beaamt MainPlus-directeur Michel Amptmeijer. Hoog tijd om eens te kijken naar de plannen en ambities van MainPlus en de rol die Appronto hierin speelt.
Schadeherstel in natura
MainPlus is gespecialiseerd in schadeherstel in natura. Dit betekent dat het bedrijf gedupeerde particulieren en bedrijven helpt bij het herstellen van schade aan hun opstal, inboedel en inventaris. MainPlus maakt hierbij gebruik van een netwerk dat bestaat uit zorgvuldig geselecteerde herstelpartners uit het hele land. Snelheid, kwaliteit en het beperken van de schadelast staan altijd voorop.
Wat vrij bijzonder is binnen de branche, is dat MainPlus geheel onafhankelijk opereert en dus geen verdienmodel op de herstelpartner hanteert. Het verdienmodel is bovendien losgekoppeld van de hoogte van de schadelast, terwijl de inkoop bij herstelpartners is gebaseerd op kwaliteit en marktconformiteit in plaats van de laagste prijs.
Overzicht en transparantie met MainFlow
Het goed en overzichtelijk ontsluiten van de gehele informatieketen is een van de grootste uitdagingen bij het afwikkelen van een schadezaak. Traditioneel voert elke betrokken partij (de verzekerde, de verzekeraar en de herstelpartner) alle informatie in zijn eigen systeem in. Het gevolg: veel opzoeken en heen en weer bellen of mailen, waardoor het proces van schadeherstel flink wat vertraging oploopt.
“Bij MainPlus zagen we al snel in dat
dit een stuk efficiënter kan en moet”, vertelt Michel. “Daarom hebben we ook zelf het softwareplatform MainFlow ontwikkeld.” Zoals de naam al verraadt, richt MainFlow zich op het stroomlijnen van het schadeherstelproces. De oplossing ontsluit zo snel mogelijk de ICT-systemen van de betrokken partijen en brengt alle relevante gegevens samen in één centrale omgeving. Na de schademelding van een verzekerde wordt alle informatie dus ook gelijk inzichtelijk voor verzekeraars, herstelpartners en MainPlus.
Het resultaat? Het informatietraject wordt transparant en zo kort mogelijk gemaakt. De verzekerde kan direct een afspraak maken met een ketenpartner van MainPlus en heeft te maken met een single point of contact. Zo ontstaat een optimale doorlooptijd van het herstel en het schadedossier. Hier plukken uiteindelijk alle betrokkenen de vruchten van. De verzekerde krijgt te maken met een vaste contactpersoon bij MainPlus, ontvangt snel vakkundige hulp voor elke discipline en wordt volledig ontzorgd. Verzekeraars profiteren van een reductie van de schadelast en kunnen rekenen op een kwaliteitsborging van de herstelwerkzaamheden.
Upgrade
De eerste versie van MainFlow, MainFlow 1.0, was gebouwd in Java en langzaam aangekomen aan het eind van haar levensduur. Omdat MainPlus geen eigen architect in dienst heeft moest het bedrijf op zoek naar een ontwikkelomgeving en IT-partner om MainFlow in een modern en eigentijds jasje te steken. “We kwamen al snel uit bij low-code en Mendix. De mogelijkheid om te werken met bestaande bouwblokken die hun praktische waarde al hebben bewezen zorgt ervoor dat je sneller en kostenvriendelijker kunt ontwikkelen”, licht Michel toe. “Mendix was ook een logische optie, aangezien het een van de beste en belangrijkste spelers op de low-codemarkt is.”
Wat betreft de werkwijze van de beoogde IT-partner had MainPlus ook een duidelijk beeld voor ogen: “We waren echt op zoek naar een partij die bereid is om zelf mee te denken. Geen platte urenfabriek dus die werkt op basis van het principe ‘uurtje-factuurtje’ en jou het wiel laat uitvinden.” Na een uitgebreide survey bleven uiteindelijk twee partijen over.
De keuze voor Appronto werd volgens Michel ingegeven door meerdere factoren. “Allereerst is er de personal touch. Appronto denkt graag mee over wat er binnen de branche speelt en voelt ook goed aan wat we nodig hebben. Ze kunnen heel goed de link leggen tussen de business- en IT-kant van een oplossing. Daarnaast zijn ze ook niet te ‘eager’ om een deal te sluiten. Er is echt sprake van een duurzaam partnerschap. Dat is wel belangrijk, want wisselen van IT-partner is iets wat je het liefst niet te vaak doet. Tot slot sluit de werkwijze van Appronto ook helemaal aan bij de visie op lean-IT die we bij MainPlus hebben. Ze pakken uitdagingen niet aan vanuit een mentaliteit van ‘u vraagt, wij draaien’, maar durven zich ook op te stellen als kritische tegenhanger als de situatie dat vereist. Zo wordt verbeterpotentieel beter benut.”
De samenwerking met Appronto effent het pad naar ‘quick wins’ die MainFlow nog beter maken. Zo worden er serieuze stappen gezet op het vlak van efficiency en productiviteit. Systeemintegratie en betere koppelingen zorgen voor een nog efficiëntere procesuitvoering bij het afhandelen van een schadetraject. Snel schakelen is daarbij het toverwoord: na een melding wordt het herstelproces al op dezelfde dag in gang gezet.
De toekomst
De ontwikkelingen bij opdrachtgevers van MainPlus zorgen ook voor mooie toekomstperspectieven. Een prominent toekomstidee is het creëren van een platform dat het voor consumenten gemakkelijker maakt om te manoeuvreren door het lastig ontsluitbare netwerk van vaklieden. Ben je zelf niet handig? En heb je geen zin in een ellenlange zoektocht? Dan is het wel zo handig als je ergens terecht kunt voor het snel vinden van de juiste herstelspecialist bij een calamiteit.
MainPlus wil dan ook graag een platform bouwen dat een consument in staat stelt om via een ledenorganisatie zijn reparatieverzoek overal in Nederland in te schieten, waarbij hij vervolgens ontzorgd wordt door gecertificeerde vaklieden. Het nieuwe platform combineert idealiter alle calamiteiten, zowel verzekerd als onverzekerd.
Ook kostenvriendelijker ontwikkelen?
Wil jij ook een kostenvriendelijke applicatie ontwikkelen waarmee je bijzondere problemen en uitdagingen binnen jouw business te lijf kunt gaan? Dan ben je bij Appronto aan het juiste adres. Wij maken het complexe simpel door middel van ingenieuze en gebruiksvriendelijke software-oplossingen. Meer weten? Neem dan gerust vrijblijvend contact met ons op om onder het genot van een warme kop koffie de mogelijkheden te verkennen!