Nienke is 26 jaren jong en werkt sinds februari 2021 als Business Development Representative bij Appronto. Ze woont in Tilburg. Als fervent reiziger heeft Nienke al aardig wat van de wereld gezien en houdt ze ervan om nieuwe ervaringen op te doen en bijzondere bestemmingen te ontdekken. “Genieten van de natuur, bezienswaardigheden bekijken, maar ook lekker borrelen in de warme zomerzon: het trekt me allemaal.”
Naast reizen haalt Nienke ook veel plezier en inspiratie uit koken en bakken. “Momenteel ben ik de Italiaanse keuken aan het ontdekken. Ik weet niet of mijn culinaire creaties al indruk zouden maken op een rasechte Italiaan, maar het is wel leuk om met diverse gerechten in de weer te zijn.” Ook voor sportieve bezigheden probeert Nienke wekelijks wel een paar uur vrij te maken. We vroegen Nienke naar haar professionele drijfveren en de ervaringen die ze tot nu toe opdeed bij Appronto.
Hoe ziet je loopbaan er tot nu toe uit?
“Na het behalen van mijn havo-diploma in 2013 zag ik het niet zitten om direct te gaan studeren. In plaats daarvan besloot ik een meisjesdroom te realiseren: een jaar doorbrengen op een Amerikaanse highschool. Die wens bracht me naar Californië, waar ik bij een Amerikaans gezin woonde en dagelijks naar school ging. Ik volgde er vakken als Frans, Spaans, Amerikaanse geschiedenis, journalistiek, wiskunde en Amerikaanse literatuur.”
Terug in Nederland volgde Nienke de bachelorstudie Communication - International Event, Music & Entertainment Studies aan de Fontys Hogeschool. “Dat was een mooie mix van communicatie, marketing en copywriting. Ik leerde tijdens die studie om mijn creativiteit om te zetten in publiciteits-, marketing- en communicatieplannen. Toen ik na het afronden van de studie ging werken in de communicatiebranche, kwam ik er al vrij snel achter dat dit niet mijn ding was. Ik vond het werk niet uitdagend en mensgericht genoeg.”
Na verder loopbaanonderzoek kwam Nienke uit bij de premaster- en masterstudie Communicatie- en Informatiewetenschappen aan de Tilburg University. “Hier kon ik me specialiseren in bedrijfscommunicatie en digitale media, twee razend interessante vakgebieden die me de kans geven om het werken met mensen te combineren met het verkrijgen van inzicht in boeiende nieuwe technologieën.”
Hoe kwam je terecht bij Appronto?
“Ik zat eerst bij een ander IT-bedrijf. Daar was ik vooral bezig met hardware, terwijl mijn interesse juist vooral uitgaat naar applicatieontwikkeling. En dan zit je bij Appronto natuurlijk goed. De toegevoegde waarde van Boomi en Mendix was me ook gelijk duidelijk. Het eerste halfjaar als trainee bij Appronto werkte ik drie dagen per week als Business Development Representative en schreef ik de andere twee werkdagen aan mijn masterthesis. Best intens, maar tegelijkertijd heel interessant. Je leert het vakgebied kennen en doet tegelijkertijd waardevolle inspiratie en ervaring op die je kunt verwerken in de thesis.”
Waarom past Appronto bij jou?
“Om vele redenen! Al vanaf het eerste contact met Appronto ben ik enthousiast over de functie, mijn collega’s én het bedrijf. Ik voelde me gelijk welkom. Kwaliteit en teamwork staan hier hoog in het vaandel. Dat straalt Appronto zowel intern als naar klanten toe ook echt uit. Je krijgt alle ruimte om te leren en jezelf te zijn. Kennisoverdracht is belangrijk binnen de organisatie. Vanuit Boomi en Mendix hebben we geregeld kennissessies, maar we zoeken ook vaak zelf interessante dingen op en delen die met de collega’s. Verder zijn er trainingen vanuit Emixa en hebben we elk kwartaal een collegetour. Een medewerker vertelt dan over een project of zijn specialiteit. Zo krijg je een mooi inzicht in wat er binnen de organisatie allemaal wordt gedaan. Ik heb een sociale baan met veel afwisseling. Elke dag is anders en biedt weer nieuwe inzichten en leermomenten.”
Welke uitdagingen kom je tegen?
“In je eentje en op hoog niveau sparren met managers en CTO’s van bedrijven was zeker in het begin best spannend. Daarnaast moet je in mijn rol natuurlijk ook de functionaliteit van de techniek die wij leveren kunnen vertalen naar heldere voordelen voor de specifieke business van klanten. Daarnaast is een goede sociale antenne belangrijk. Dat helpt om in te schatten hoe je op mensen en hun wensen moet reageren.”
Welke stappen maak je bij Appronto?
“Behoorlijk grote. Als ik nu terugdenk aan de eerste gesprekken, zie ik pas hoezeer ik hier ben gegroeid. Ook op het gebied van presenteren en people skills heb ik enorm veel bijgeleerd en ben ik een stuk vaardiger geworden. Het helpt dat je bij Appronto gelijk veel verantwoordelijkheid krijgt. Ik was van meet af aan verantwoordelijk voor mijn eigen afspraken. Het contact met de klant pak je zelf op en alle modules van een klant die ik adviseer en begeleid vallen onder mij. Je wordt snel in het diepe gegooid, maar wel altijd met de juiste begeleiding.”
Nienke geniet ervan om klanten te helpen bij het vinden van de juiste oplossingen voor hun technische en zakelijke vraagstukken. “Het geeft energie en voldoening als je ziet dat een bedrijf écht stappen voorwaarts maakt in het digitale transformatieproces dankzij een oplossing of module die wij adviseren. Daarnaast is het heel prettig samenwerken met ons marketingteam. We sparren vaak samen over nieuwe ideeën. Denk bijvoorbeeld aan manieren om nieuwe leads te genereren of aan het bedenken en maken van content voor een specifieke klant of campagne. Sales en marketing werken echt als één commercieel team.”
Hoe zie je jouw toekomst binnen Appronto?
“Ik wil me blijven ontwikkelen en doorgroeien richting een rol als Account Executive. De buitendienst van sales trekt me. Meer naar buiten gaan en met klanten meedenken over hoe wij ze hulp kunnen bieden: dat is helemaal mijn ding. Als je ziet hoe blij mensen en organisaties zijn als je ze helpt met het opzetten en uitvoeren van een succesvol verbetertraject, ga je vanzelf met een goed gevoel naar huis.”