21 April 2020

Blijf relevant dankzij snelle communicatie met je klanten en leveranciers

De manier waarop we communiceren verandert in rap tempo. We zijn niet alleen in ons privéleven continu bereikbaar, maar we verwachten dat ook van de bedrijven waar we zaken mee doen. Dat geldt zeker voor consumenten: zij zijn immers gewend om voortdurend ‘aan’ te zijn. Hoe speel je met slimme business-applicaties in op de behoefte van jouw klant om snel én efficiënt te communiceren? Pim van der Noll, CTO bij Appronto, vertelt hoe wij je daarbij kunnen helpen.

Altijd op de hoogte

“Stel je voor: je bestelt iets via de webshop van een bedrijf. Dat doe je via je laptop. Maar vervolgens volg je de voortgang van je bestelling verder op je mobiel. Dat levert gemak en snelheid op, want je zit natuurlijk niet altijd achter je computer,” opent Pim. “We zien steeds vaker dat zo’n proces via verschillende kanalen en apparaten verloopt. Dat is niet alleen makkelijk, het is ook nog eens efficiënt. Je kunt namelijk een klant door middel van pushberichten ook direct op zijn of haar mobiel bereiken. Een mooi voorbeeld hiervan is Collin Crowdfund.”

Collin Crowdfund: snellere interactie

Collin Crowdfund is een crowdfinance platform en zij financieren het Nederlandse MKB in de volle breedte. De investeerders in deze bedrijven zijn consumenten en zakelijke investeerders die deelnemen in een gepubliceerde lening. Appronto ontwikkelde het platform waarop zij de leningen publiceren.

“In de beginfase,” vertelt Pim, “hebben we alleen de website en het achterliggende platform gemaakt, zodat MKB’ers leningen aan konden vragen en investeerders kunnen investeren in een bedrijf. Dat was nog best complex, want het platform van Collin Crowdfund moest wel voldoen aan alle regels van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Gaandeweg het project hebben we steeds meer functionaliteiten toegevoegd en halverwege is het idee ontstaan om ook via mobile de diensten aan te gaan bieden. Investeerders krijgen nu via een push-bericht of e-mail een melding wanneer er een nieuwe leningaanvraag is gepubliceerd. Zo communiceert Collin niet alleen vaker en sneller met hun klanten, het is ook nog eens veel efficiënter. Op dit moment zijn de gebruikers van die mobiele applicaties al verantwoordelijk voor zo’n 75% van alle investeringen via het Collin-platform.”

 

Een goede ervaring zorgt voor merkloyaliteit

Pim vervolgt: “Hoewel jouw bedrijf uniek is, is jouw product dat waarschijnlijk niet. Er zijn altijd andere bedrijven die een soortgelijk product of oplossing bieden. Daarom is het belangrijk je klant op een zo goed mogelijke manier te bedienen. Een goede ervaring zorgt er immers voor dat jouw klanten loyaal worden en blijven. De manier en de snelheid waarmee je met hen communiceert, is een belangrijk onderdeel van die ervaring.

Biedt jouw concurrent een betere experience? Dan kan het zomaar zijn dat jouw klant overstapt naar de concurrent, of om te beginnen al geen klant bij jou wordt.”

Efficiënte communicatie zorgt voor tijdwinst

Maar communicatie kan ook op een dieper niveau plaatsvinden. Bijvoorbeeld tussen jouw systemen en de systemen van je leverancier. Pim licht toe: “Stel, je werkt voor een tussenpersoon die bepaalde goederen levert. Op het moment dat een klant bij jou een bestelling plaatst, wil jij automatisch de voorraad bij jouw leverancier kunnen checken. Dat communicatieproces tussen jouw systemen en die van je leverancier kun je volledig automatiseren. Daar win je heel veel tijd mee en dus bespaar je op de kosten.”

There is an app for that

Verwachten jouw klanten ook steeds snellere communicatie en wil je je processen daarom gaan digitaliseren? “Dan is er goed nieuws,” zegt Pim, “There’s an app for that! Veel vragen die onze klanten hebben, kunnen we met een app of software oplossen. Appronto denkt daar graag over mee. Niet alleen wanneer het om het digitaliseren van bestaande processen gaat, maar ook wanneer een bedrijf alleen nog maar een idee heeft. We zoeken altijd, samen met onze klant, naar de beste oplossing. Daarbij kijken we niet alleen naar de situatie nu, maar richten we ons ook op de toekomst. Kan het huidige systeem de vraag over twee jaar ook nog aan? Zijn we (ook dan) nog bij de tijd? Dat zijn vragen die we zeker meenemen in het bedenken en ontwikkelen van applicaties voor onze klanten.”

Snellere communicatie begint bij snel kunnen ontwikkelen

“Communicatie is ook: kunnen voldoen aan de behoefte van je klanten. En het liefst snel. Mede daarom maken wij voor de ontwikkeling van applicaties of software gebruik van het Mendix-platform. Dit platform heeft in de loop der tijd bewezen meer dan geschikt te zijn voor relatief snelle software-ontwikkeling. Daarnaast zorgt het voor een aanzienlijke kostensparing, want met Mendix kunnen onze ontwikkelaars sneller dan ooit de datastructuur creëren en business logica toevoegen op de user interfaces voor mobiel, tablet en web. De combinatie van apparaatonafhankelijke ontwerpen met de visuele modelleer-omgeving én de mogelijkheid om de samenwerking tussen business en IT te verbeteren, zorgt ervoor dat iedere organisatie snel kan profiteren van de kansen die een applicatie biedt in de communicatie met klanten én leveranciers”, sluit Pim af.

Wil je ook effectiever communiceren?

Of jij nu op zoek bent naar een communicatie-oplossing voor je klanten of voor je leveranciers, wij denken graag met je mee. Samen verzinnen we de oplossing voor jouw vraagstuk. We weten dat het digitaliseren van je bedrijfsprocessen een hele stap kan zijn. Daarom laten we je graag zien wat de mogelijkheden zijn.

Zien is geloven, plan nu een gratis demo-afspraak!

Afspraak maken Appronto