28 January 2021

Autohopper verbetert app met Appronto om franchisenemers efficiënter auto’s te laten verhuren

Autohopper, de grootste autoverhuurder van Nederland, heeft met Appronto een bestaande applicatie doorontwikkeld waarmee de meer dan honderd lokale franchisevestigingen zelfstandig auto’s kunnen verhuren. De app, gebouwd met het Low-code platform van Mendix, zorgt na de verbeteringen voor een inzichtelijker verhuurproces en levert het backoffice een Autohopper nu een kostenbesparing van zo’n 25 procent. De gebruikerstevredenheid ging van een 2 naar een 8,5!

Autohopper biedt een uniek verhuurconcept in Nederland. In tegenstelling tot de bekende autoverhuurders kunnen klanten van Autohopper niet alleen in de grote steden of bij vliegvelden terecht, maar juist ook bij lokale automotive bedrijven en garages in middelgrote plaatsen. Bovendien is er bij Autohopper geen sprake van daghandel, maar werken ze met vaste ronde prijzen. Het klantenbestand bestaat uit circa 60 procent particuliere en 40 procent zakelijke klanten.

Gebruiksvriendelijke app is noodzaak voor franchisenemers

De voor verhuur bestemde voertuigen zijn in het bezit van Autohopper. Via verschillende franchisenemers, vaak bestaande garagehouders of automotive bedrijven, kunnen klanten een auto of bestelbus huren. Om dit proces van Autohopper en franchisenemer naar klant te faciliteren, liet Autohopper een applicatie met het Low-code platform van Mendix maken.

De samenwerking met die partner voldeed echter niet langer, en de gebruikers waren niet tevreden over de geboden kwaliteit. Op zoek naar een partij die de gebruiksvriendelijkheid en kwaliteit van het verhuurplatform kon verhogen en de integratie met boekhoudpaketten kon verzorgen, kwam Autohopper bij Appronto uit.

De applicatie werd door Appronto onder handen genomen en stroomlijnt nu de operationele processen bij de franchisenemer, de IT-systemen aan de achterkant bij Autohopper en het platform dat de huurder aan de voorkant gebruikt. Veel franchisenemers maken gebruik van het zogenoemde ‘shop-in-shop’-concept, waarmee ze binnen hun eigen bedrijf ook vervoersmiddelen via Autohopper verhuren. Een overzichtelijke applicatie met weinig rompslomp is een voorwaarde. In de applicatie kunnen franchisenemers onder andere de planning inzien, facturatie regelen en schademanagement bijhouden.

“We kunnen nu optimaal inzicht geven in de bezettingsgraad, statistieken over gebruik van de auto en we weten welke modellen populair zijn. Voor onze onderaannemers is dit heel belangrijke informatie, want hoe optimaler de planning, hoe beter het rendement”, legt Steven Donselaar, oprichter van Autohopper uit.

 

25 procent kostenbesparing

Het idee is samen met Appronto als een ‘story’ volledig uitgeschreven en daarna razendsnel gerealiseerd. “Autohopper is een jong en dynamisch bedrijf met een interessante propositie, die we door middel van een flexibel platform hebben geholpen hun franchisenemers beter te informeren. Bovendien hebben we door het integreren van verschillende systemen, zoals het reserveringssysteem en de boekhoudsoftware, en het digitaliseren van processen mee kunnen bouwen aan een nog efficiëntere organisatie”, zegt Bas van der Horst, algemeen directeur bij Appronto.

Ook voor de backoffice op het hoofdkantoor bij Autohopper levert de applicatie veel voordelen op. Alle dossiers zijn gedigitaliseerd en in principe rolt er geen papier meer uit de printer. De digitalisering heeft een kostenbesparing van 25 procent opgeleverd en bij de administratieve afdeling is er 1 FTE minder nodig om het werk succesvol te kunnen volbrengen.

Connectie met de auto

Bij Autohopper zijn ze blij met de geboekte resultaten, maar er zijn nog genoeg nieuwe plannen. “Na de eerste metingen gaven onze franchisenemers ons een tevredenheidsscore van 8,5, dat is natuurlijk iets om enorm trots op te zijn. Uiteindelijk willen we een connectie maken met de auto, zodat we van daaruit data-analyses kunnen maken en onze vloot optimaliseren”, zegt Donselaar.

Afspraak maken